بیداری اسلامی
40 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان
  

امروزه شاید کمتر کسی را بیابید که نسبت به تحرکات سیاسی و انقلاب های مردمی کشور های واقع در شاخ افریقا و خاورمیانه، بی تفاوت باشد.

اصطلاحی که در این زمینه در رسانه های گوناگون شایع است بکار بردن عبارت بیداری اسلامی یا به تعبیر عربی �الصحوة الاسلامیة� است.

اما این بیداری چرا با قید اسلامی، استعمال می شود؟! آیا این خیزش های فرار گیر، خیزش های اسلامی است یا خیزش مسلمانها؟!

بیشتر کشورهائی که شاهد این تحولات اجتماعی ـ سیاسی هستند از کشور های اهل تسنن و از مذاهب گوناگون هستند و عجیب اینجاست که این تحرک ها و خیزش ها بر خلاف اصول اعتقادی اهل سنت است.

اهل سنت با توجه به تفسیر خود از آیه �يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم‏�[1] معتقد است که اولی الامر به طور مطلق بر حکام مسلمانان حمل می شود و هیچ قیدی در اولی الامر ملحوظ نیست؛ بنابراین بدون چون و چرا، حتی در صورت فاسق بودن حکام، باید از آنها پیروی نمود. این سخن خلیفه دوم است:

�فَأَطِعِ الْإمَامَ وَ إنْ كَانَ عَبْداًَ حَبَشيّاً، إنْ ضَرَبَكَ فَاصْبِرْ وَ إنْ أَمَرَكَ بِأمْرٍ فَاصْبِرْ و إنْ حَرَمَكَ فَاصْبِرْ و إنْ ظَلَمَكَ فَاصْبِرْ و إن أمَرَكَ بِأمْرٍ يَنْقُصُ دينَكَ فَقُلْ: سَمْعٌ و طاعَةٌ�[2]

نووي، از علماي بزرگ و طراز اول اهل سنت، در شرح صحيح مسلم مي‌گويد:

�وَ أمَّا الْخُرُوجُ عَلَيْهِم وَ قِتالُهُمْ، فَحَرامٌ بِاِجْماعِ الْمُسلِمينَ وَ إنْ كانُوا فَسَقَةً ظالِمينَ�[3]

حال با این سخنان،آیا این انقلاب ها را نمی توان یک خیزش اسلامی دانست، چرا که مخالف معتقدات اسلامی آنهاست و یا جواب چیز دیگری است؟!

باید جواب را در جای دیگری جست و آن ایجاد حرکتی نو خواسته به نام حرکت های شیعه سیاسی است؛ به این معنی که امروزه شاهد مفهومی جدید در فرهنگ سیاسی جهان بخصوص جهان اسلام به نام �تفکرشیعه سیاسی� هستیم و اساسا همین تفکر است، که باعث شده است تا مسلمانان در حرکتی اسلامی پا به عرصه سیاسی گذاشته و در مقابل حکومت های استبدادی خود دست به قیام های دومینو وار بزنند.

از سوئی دیگر استفاده این خیزش ها، از نماد های اسلامی؛ همچون استفاده از مساجد و مصلاهای نماز جمعه، به عنوان مبادی حرکت های اجتماعی ـ سیاسی، سر دادن شعار های اسلامی مانند الله اکبر و ... همه حاکی از ایجاد جنبشهای اسلامی است.



[1] - نساء : 59

[2] - السنن الكبرى للبيهقي، ج8، ص159 - المصنف لإبن أبي شيبة الكوفي، ج7، ص737 الدر المنثور للسيوطي، ج2، ص177 كنز العمال للمتقي الهندي، ج5، ص778

[3] - شرح صحيح مسلم، ج12، ص229